Egy új tanulmány szerint a munkavállalók biztonsága javítható a virtuális valóság (VR) használatával az egészségvédelmi és biztonsági képzésben, például tűzoltó gyakorlatokkal.
A Nottinghami Egyetem Emberi Faktorok Kutatócsoportja magával ragadó VR rendszert fejlesztett ki annak érdekében, hogy erősítse a résztvevők hőmérséklet-érzékelését, valamint a szaglás, látás és hallás érzékeit, hogy felmérje, hogyan viselkedtek két egészségügyi és biztonsági képzési forgatókönyv során: vészhelyzeti evakuálás tűz és üzemanyag-szivárgás esetén.
Az egyik forgatókönyv szerint a résztvevőknek evakuálniuk kellett egy irodában levő virtuális tűzből, látták és hallották a VR fejhallgatón keresztül, de hőt is érzékeltek három 2 kW-os fűtőkészülékből, és az illat-diffúzorból füstöt is tudtak érzékelni, így multiszenzoros virtuális környezetet hoztak létre számukra.
Ezt a csoportot összehasonlítottuk egy másik csoporttal, amelyet ebben a forgatókönyvben csak a VR audiovizuális elemeinek felhasználásával figyeltek meg.
A valós életbeli tűzoltások során bekövetkezett emberi viselkedésről szóló korábbi kutatások kimutatták, hogy a tűz terjedésének és mozgásának megértésének hiánya gyakran azt jelenti, hogy a bent tartózkodók felkészületlenek és tévesen ítélik meg a megfelelő intézkedéseket.
A mélyreható egészségvédelmi és biztonsági képzés lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy életek veszélyeztetése nélkül képezzék ki az embereket a veszélyekre és a veszélyes környezetekre.
A Nottinghami-kutatás, amelyet a Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Intézmény (IOSH) finanszírozott, ellentmondásokat talált a csoportok között a résztvevők reagálásában a forgatókönyvre.
A multi-szenzoros csoportban résztvevők nagyobb sürgősséggel rendelkeztek, tükrözve a valós szituációt, és nagyobb valószínűséggel kerülték el a virtuális tüzet. Az audiovizuális résztvevők az élményt inkább játékként kezelték, és a viselkedés kevésbé volt összhangban a valós helyzetben várt viselkedéssel.
Dr. Glyn Lawson, a Nottinghami Egyetem Mérnöki Karának egyetemi docens elmondta: Az egészségvédelmi és biztonsági képzés nem motiválja és nem vonja be a munkavállalókat, mert nem hasonlítanak a valós vészhelyzetekhez. A munkahelyi biztonság és egészségvédelemről szóló javaslata szerint a virtuális környezetek hozzájárulhatnak ezeknek a kérdéseknek a megoldásához azáltal, hogy növelik a munkavállalók elkötelezettségét és a továbbképzésben való részvételi hajlandóságukat.
A virtuális környezeti képzések használatának üzleti előnyei is vannak, például a képzés nyújtásának képessége a munkahelyen vagy annak közelében, a munkavállaló számára megfelelő időben.
A vizsgálat részeként újabb tesztet végeztünk a VR edzés hatékonyságának mérésére a hagyományos PowerPoint edzésekkel szemben. A résztvevők kérdőíveket töltöttek ki, az edzés előtt és után, valamint egy héttel később tesztelték tudásukat a tűzbiztonság vagy a jármű biztonságos szétszerelésével kapcsolatban.
Míg úgy tűnt, hogy a PowerPointon keresztül kiképzett személyek több tudást szereztek, ha közvetlenül az edzés után tesztelték, addig a tudás pontszáma szignifikánsan csökkent, amikor a résztvevőket egy héttel később újból tesztelték.
Összehasonlítva: a VR csoport hosszútávú tudásmegtartása jobb volt, és magasabb szintű elkötelezettséget jelentettek a munkahelyi biztonsághoz és egészséghez való hozzáállásban valamint nagyobb hajlandóságot a jövőbeni képzésre.
A kutatás azt sugallja, hogy a tanulás fokozott kognitív elkötelezettsége a virtuális környezetben megalapozottabb és átfogóbb mentális modelleket hoz létre, amelyek javíthatják a visszahívást, és azt sugallja, hogy a munkavállalói ismeretek közvetlenül az egészségvédelmi és biztonsági képzést követően való tesztelése nem lehet hatékony eszköz a hosszú távú egészségügyi és biztonsági ismeretek megszerzéshez.
Mary Ogungbeje, az IOSH kutatási igazgatója elmondta: Ahogy telik az idő, úgy válik egyre fontosabbá, hogy a virtuális és intelligens tanulás egyre inkább elmélyüljön a munkahelyen és a mindennapi életben.”
A technológia folyamatosan fejlődik, és sok esetben megfizethetőbbé válik, tehát ez a tanulmány áttekintést nyújt számunkra arról, hogy mi várható. A képzési stratégiák fejlesztésével a technológia alkalmazásával és a stimulált szenzoros élményekkel olyan irányba haladunk, ahol a munkaerő nem csak élvezni fogja a magával ragadóbb és érdekesebb képzést, de egyben részt vesz egy hatékony tanulási tapasztalatban is, így jobban fel lesz készülve a biztonságos, egészséges és jó munkavégzésre.
A kutatók találkozókat, megbeszéléseket és látogatásokat folytattak partnerekkel, köztük a Rolls-Royce-al, a tűzbiztonsággal és a veszélyes vegyi anyagok biztonságos kezelésével kapcsolatos szakértői tanácsadás céljából. A Nottinghami Egyetem egészségügyi és biztonsági tanácsadói szintén hozzájárultak hogy a kutatók jobban megértsék, hogyan lehet a képzést az iparban végrehajtani.
A tanulmány célja bizonyítékokon alapuló útmutatások elkészítése a virtuális környezetek fejlesztésére és felhasználására a teljes figyelmet lekötő és hatékony képzésben költséghatékony és elérhető megoldások felhasználásával.
A teljes tanulmány a „Magával ragadó virtuális világok: Multiszenzoros virtuális környezetek az egészségvédelem és biztonság képzéséhez” című jelentésben található, amelyet szeptember 17-én, kedden az IOSH éves konferenciáján jelentenek meg.
Forrás: sciencedaily.com
Az első konzultáció most a mi ajándékunk! Használd ki a lehetőséget és tudd meg, hogy milyen eszközökkel tudod felutrbózni a céged arculatát!
VR Storm Studio Kft.
Székhely: 6728 Szeged, Wimmer Fülöp u. 1.
Iroda: 1033 Budapest, Szentendrei út 89-95
Álltalános kérdések: info@vrstorm.hu
Rendelés: vr@vrstorm.hu
Iroda: +36 30 973 6556
FINATECH II. Kockázati Tőkealap Kockázati Tőke
Copyright @ 2024 Solar Storm Studio & VR Storm Studio. All right reserved.